Virheistä oppii - miten oppia tunnistamaan virheisiin altistavat tekijät sekä kohtaamaan niihin liittyvät tunteet

dos., pedagoginen yliopistonlehtori Eeva Pyörälä, LL, yleislääketieteen erikoislääkäri Maarit Nevalainen ja KM Asta Toivonen Lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Kurssinumero: 216

Aihealueet: Ammatillinen kehittyminen ja osaaminen

Puheenjohtaja: dos. Eeva Pyörälä, Lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Yhdyshenkilö: dos. Eeva Pyörälä, Lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

Tavoite: esitellä, miten virhe- ja haittatilanteiden käsittely voi edistää oppimista; kuvata virheisiin altistavia tekijöitä sekä keinoja niiden välttämiseksi; kuvata, miten kohdata hoitovirheisiin liittyvät tunteet; analysoida pienryhmissä videovirikkeen pohjalta virhetilanteen etenemistä eri toimijoiden näkökulmista, sekä yhdessä pohtia käytäntöjä, joiden avulla työyhteisö oppii niistä

Kohderyhmä: potilastyötä tekevät käytännön lääkärit sekä johtamiskoulutusta suorittavat ja johtoasemassa olevat lääkärit

Erikoistuminen: hyväksytty 2 tuntia hallinnollinen koulutus kaikille erikoisaloille

Erityispätevyys:

Paikka: 215

Aika: 14.1.2016 09:30 - 11:00

Kurssimateriaalia ladattavissa Fimnet-tunnistautumisen jälkeen.

09:30 Työpajan tavoitteet ja johdatus siihen, miten virhe- ja haittatilanteiden käsittely edistää oppimista

dos. Eeva Pyörälä, Lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto

09:40 Hoitovirheisiin altistavat tekijät ja keinoja niiden välttämiseksi

LT, yleislääketieteen erikoislääkäri Maarit Nevalainen, Lääketieteellinen tiedekunta, Clinicum, HY

09:50 Miten kohdata hoitovirheisiin liittyvät tunteet?

KM, koordinaattori Asta Toivonen, Lääketieteellinen tiedekunta, Clinicum, HY

10:00 Videovirike hoitovirheen kehittymisestä

10:20 Tehtävän käsittely ja keskustelu

10:40 Pienryhmätoiminnan purku ja keskustelu ja yhteenveto

dos., pedagoginen yliopistonlehtori Eeva Pyörälä, Lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto