HUOM: Tämä sivu kertoo vuoden 2013 tapahtumasta. Siirry uusimmalle sivulle »

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin myös toiminnallisia uudistuksia

Keskustelu sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistamisesta on toistaiseksi keskittynyt rakenteiden uudistamiseen. Palveluita tuotetaan kuitenkin ihmisten tarpeisiin ja siksi tarvitaan myös palveluiden toiminnallisia uudistuksia, korosti ylijohtaja Marina Erhola Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta valtakunnallisilla Lääkäripäivillä Helsingissä perjantaina. 

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksessa muutoksen lähtökohtana on oltava väestö ja sen tarvitsemat palvelut. Uudistusten tulee vähentää eriarvoisuutta ja lisätä oikeudenmukaisuutta. Todelliseen muutokseen ei päästä palvelujen koordinoinnilla. Nyt tarvitaan Erholan mukaan erityyppisten palveluiden pitkälle vietyä integraatiota, jossa asioita katsotaan ihmisen näkökulmasta.

”Nyt jos koskaan Suomessa pitää rakentaa pohjaa riittävän suurelle ja kauaskantoiselle uudistukselle. Voimme käyttää voimavaroja nykyistä merkittävästi paremmin, jos integroimme palvelut hallinnollisesti: yhdistämme toisaalta sosiaali- ja terveydenhuollon ja toisaalta perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon järjestämisvastuun. Samalla palvelut tulisi koota yhteen myös toiminnallisesti. Siitä hyötyvät kansalaiset,” Erhola muistutti. 

Ilman palvelujen hallinnollista ja toiminnallista yhteensovittamista on vaikeaa, jopa mahdotonta suunnata voimavaroja uudella tavalla peruspalveluiden tueksi. Nykyisissä rakenteissa esimerkiksi perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito ovat eri budjettilinjojen päässä. Muutos vie pitkään vielä päätösten tekemisen jälkeenkin.

Erholan mukaan vastaavaa integraatiokeskustelua käydään lähes kaikissa Euroopan maissa, sillä palvelujärjestelmien haasteet ovat pitkälti samankaltaisia.  Euroopassa ei kuitenkaan ole yhteisesti hyväksyttyä määritelmää sosiaali- ja terveydenhuollon integraatiolle.

Tieteenalojen erot ovat haaste johtamiselle

Sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisvaltaisen kehittämisen esteenä tai ainakin hidasteena ovat sosiaali- ja terveyspalveluiden erilaiset kehityslinjat erityyppisten kuntien tai eri ammattiryhmien välillä. Reunaehtona ovat myös käytettävissä olevat voimavarat.

”Tarvittava muutos vaatii paljon johtamiselta. Sosiaali- ja terveydenhuollon parissa toimivilla saattaa olla hyvin erilaiset omiin tieteenaloihin perustuvat lähestymistapansa. Niitä ei muuteta mahtikäskyllä vaan luomalla yhteinen tavoite ja arvopohja. Arvoista keskeisimpiä ovat palvelujen käyttäjien kokemus ja etu.”

Parhaiten toiminnalliset integraatiot onnistuvat, kun pystytään luomaan sellaisia organisaatioita, jotka mahdollistavat palveluiden johtamisen, mutta jättävät tilaa eri professioiden erilaiseen johtamiseen.

Lisätietoja

Ylijohtaja Marina Erhola, puh. 040 183 4295

etunimi.sukunimi@thl.fi